Zarządzanie
Zarządzanie talentami – wyzwanie współczesnych organizacji
Warunki, w jakich przychodzi funkcjonować współczesnym organizacjom, a w szczególności turbulencja otoczenia, globalizacja, zmiany demograficzne, rola technologii, ekonomia oparta na informacji i usługach, intelektualizacja pracy, wymuszają inne niż dotychczas podejście do pracowników i zarządzania nimi.
Przywództwo charyzmatyczne i jego uwarunkowania
„Ludzie - jak pisał, dziewiętnastowieczny angielski socjolog i politolog, W. Bagehot (cyt. za: [15, s. 206-207]) - zrezygnują ze wszystkiego (...) co mają, poświęcą siebie samych dla tego, co się nazywa ideą - dla jakiegoś marzenia wykraczającego poza rzeczywistość”.
Zarządzanie strategiczne: Powrót do koncepcji systemowych
Systemowe ujęcie, podejście, sposób myślenia – było wiodącym paradygmatem w nauce drugiej połowy dwudziestego wieku - i jest nim nadal. We wszystkich dyscyplinach naukowych stopniowo rezygnowano z dotychczasowego klasycznego paradygmatu, polegającego na objaśnianiu zjawisk złożonych, za pomocą wyodrębnionych z nich prostszych elementów. Fizyka, biologia, nauki społeczne (w tym nauki o organizacji i zarządzaniu) ostatecznie przyjęły względnie nowy (bo wywodzący się jeszcze od Arystotelesa) paradygmat, że całość to więcej niż suma jej części, a więc istnieje konieczność badania poszczególnych elementów nie w oderwaniu od siebie, ale wraz z uwzględnieniem relacji zachodzących między nimi o określonych właściwościach. Za twórców naukowych podstaw podejścia systemowego uważa się Ludwika von Bertalanffy’ego i Norberta Wienera.
Polityka przemysłowa i handlowa a wspieranie konkurencyjności w warunkach liberalizacji produkcji i handlu
Pomimo kilkunastu lat transformacji systemowej, a więc dokonania zasadniczych zmian instytucjonalnych, w tym daleko posuniętej prywatyzacji polskiej gospodarki oraz ogólnej jej liberalizacji i stworzenia „zdrowego reżimu" makroekonomicznego, przekształcenia jakie dokonały się w polskich przedsiębiorstwach, a więc na poziomie mikroekonomicznym, są wciąż – przeciętnie biorąc - stosunkowo płytkie.
Prognozowanie w przedsiębiorstwie
Nieodłącznym elementem pracy każdego menedżera są dane i informacje. Dane to nieobrobione (surowe) liczby i fakty, które odzwierciedlają jakiś aspekt działalności przedsiębiorstwa, natomiast informacje to dane przedstawione (zinterpretowane) w sposób nadający im znaczenie. Dane zmieniają się w informacje w momencie ich interpretacji przez człowieka.
„Stare” nowe koncepcje
W artykule najpierw przedstawiono nowe koncepcje na tle historii rozwoju nauk o organizacji i zarządzaniu, scharakteryzowano mody w naukach organizacji i zarządzania, zaprezentowano ważne wskazania i zalecenia dla nauki i praktyki.
Zarządzanie w społeczeństwie postindustrialnym
Wykład jest refleksją na temat zarządzania w świetle uwarunkowań społeczeństwa postindustrialnego. Można postawić tezę, że choć zarządzanie w swojej istocie i celach końcowych, jakie mu przyświecają nie zmienia się na przestrzeni wieków, to jednak zmienia się, co do sposobów, stopnia złożoności i skomplikowania oraz trudności.
System motywacyjny w organizacji (I)
Motywowanie jest jedną z podstawowych funkcji zarządzania obok planowania, organizowania i kontroli. Motywowanie polega na świadomym i celowym oddziaływaniu na motywy postępowania ludzi poprzez stworzenie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości i oczekiwań (celów działania) dla osiągnięcia celów motywującego.
System motywacyjny w organizacji (II)
Wśród współczesnych form wynagradzania wyróżnia się wynagradzanie kafeteryjne, wynagradzanie za kompetencje, wynagradzanie pakietowe.
Elastyczność organizacji - "tańczenie" w turbulentnym otoczeniu
Elastyczność stanowi powszechnie akceptowaną cnotę i pożądaną cechę współczesnego przedsiębiorstwa. Mimo, iż stała się ona podstawowym zaleceniem i postrzegana jest jako niezbędny wymóg, któremu musi sprostać współczesna organizacja – bardziej funkcjonuje na zasadach magicznego zaklęcia i obowiązującej mody aniżeli precyzyjnie i jednoznacznie zdefiniowanego pojęcia.
Społeczne problemy przejęć i fuzji przedsiębiorstw
Temat mojego wykładu, wpisuje się w nurt zagadnień, należących do tzw. „miękkiej” sfery zarządzania. Dotyczy on bowiem społecznych, w tym i kulturowych problemów przejęć i fuzji przedsiębiorstw, jednego z powszechnych zjawisk gospodarczych, o charakterze globalnym.