M
Makroekonomia
Dział ekonomii, którego przedmiotem badania jest gospodarka nar. jako całość, zwł. dochód nar., płace, zatrudnienie, konsumpcja i inwestycje, bilans płatniczy i wzrost gospodarczy.
Marketing
Działania gosp. dotyczące sprzedaży, dystrybucji, reklamy, planowania produkcji, badań rynku; celem m. jest z jednej strony przystosowanie przedsiębiorstwa do zmiennych warunków rynku, z drugiej zaś — oddziaływanie i kształtowanie rynku.
Mikroekonomia
Dział ekonomii, którego przedmiotem badania są poszczególne rynki, przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe.
Monetaryzm
Kierunek we współczesnej ekonomii, opozycyjny wobec keynesizmu; jego przedstawiciele uznają inflację za zjawisko gł. pieniężne, spowodowane nadmierną emisją pieniądza; zalecają dostosowanie emisji pieniądza do tempa wzrostu gosp. i prowadzenie polityki propodażowej.
Monopol
Struktura rynkowa charakteryzująca się: występowaniem na rynku tylko jednego dostawcy danego towaru, który kontroluje podaż i ceny, oraz wielu odbiorców; oraz występowaniem barier uniemożliwiających innym firmom wejście na rynek (np. ustawodastwo, patenty, koszty itp.);
Motywowanie
Jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników na rzecz sukcesu organizacji, zachęcały do podnoszenia kwalifikacji i dawały satysfakcję z pracy. System motywacyjny: system oddziaływań organizacji na uczestników, którego celem jest zachęcenie ich do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.