- Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, wyd. C.H. Beck , 2002
- Bogusław Fiedor, Stanisław Czaja, Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, wyd. C.H.Beck, 2002
- Możliwości uczestniczenia obywateli w ochronie środowiska naturalnego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Biblioteka "Ekonomia i Środowisko", Polityka ekologiczna w Europie Środkowej i Wschodniej, 1995
- Podstawy trwałego wzrostu gospodarczego i służące temu polityki, wyd. Rada Strategii Społeczno - Gospodarczej, 1997
Bogusław Fiedor - ur. w 1946 r. we Wrocławiu; absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, dr n. ekon. 1975 r., dr hab. 1986 r., prof. 1991 r.; dyrektor Instytutu Ekonomii od 1991 r., kierownik Katedry Ekonomii Ekologicznej od 1996 r.; członek Senatu AE we Wrocławiu i przewodniczący Komisji Zagranicznej Senatu od 1993 r.; rektor Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu w latach 2005-2008;
Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych-Oddział Polski – wiceprzewodniczący w latach 1994-2002, przewodniczący Komisji Rewizyjnej od 2002; przewodniczący Komisji Nauk Ekonomicznych Oddziału Wrocławskiego PAN w latach 1994-2002; członek od 1994 r. i wiceprzewodniczący od 1997 r. Rady Strategii Społeczno-Gospodarczej przy Rządzie RP; w Komitecie Nauk Ekonomicznych PAN – czł. z wyboru w kadencjach 1997-1999, 2000-2002, 2003-2005; w Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego – czł. z wyboru w kadencji 2000-2002; czł. Państwowej Rady Ochrony Środowiska w kadencji 2001-2006, czł. z wyboru w Centralnej Komisji ds. Tytułu i Stopni Naukowych przy premierze RP – w kadencji 2003-2006, wiceprzewodniczący z wyboru Rady Naukowej Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN od 2003 r.; czł. Environmental Advisory Council Prezydenta Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w Londynie w latach 1991-1994.
Profesor stworzył i rozwija szkołę ekonomii środowiska. Wypromował 9. doktorów, wśród wychowanków 3. doktorów habilitowanych. Autor ok. 360. publikacji naukowych, w tym (jako autor bądź współautor w istotnej części) 22. książek i monografii. Odznaczony: Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Krzyż Kawalerski O.O.P., Srebrna Odznaka Zasłużonego Działacza Kultury Fizycznej. Who is Who w Polsce – encyklopedia biograficzna z życiorysami znanych Polek i Polaków.
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
ul. Komandorska 118/120
53-345 Wrocław
Rektorat, tel. 071/3680 141
rektor@ue.wroc.pl
Nowa Ekonomia Instytucjonalna jako podstawa teoretycznej refleksji nad procesem transformacji od gospodarki centralnie sterowanej do rynkowej
Proces przejścia do gospodarki rynkowej. Istota i próba uogólnienia teoretycznego
W rozumieniu najbardziej ogólnym transformacja gospodarcza, czyli przejście od gospodarki centralnie sterowanej, opartej na państwowej własności większości zasobów ekonomicznych, do gospodarki rynkowej, czyli opartej na rynkowej koordynacji i optymalizacji działań indywidualnych podmiotów gospodarczych oraz dominacji własności prywatnej, jest przede wszystkim politycznie i ekonomicznie zdeterminowaną zmianą instytucjonalną. Jej rezultatem jest stworzenie jakościowo nowego ładu instytucjonalnego, nowego porządku czy ustroju gospodarczego. Z ekonomicznego punktu widzenia, a przy tym w kontekście poprzednich rozważań opartych na teorii praw własności i teorii kosztów transakcyjnych, istota przejścia od gospodarki planowej, czy nakazowo-rozdzielczej, do gospodarki rynkowej, polega z kolei na stopniowej transformacji od systemu w którym dominuje motywacja na „poszukiwanie rent” przez poszczególne jednostki (mogą być nimi przedsiębiorstwa) i grupy społeczne do systemu, w których działania tych jednostek i grup są głównie motywowane „orientacją na efektywność”. Oczywiście, oznacza to implicite, że stworzony został bodźców mikroekonomicznych „nagradzających” działania efektywny, a „karzących ” nieefektywne.
Takie ogólne ujęcie procesu przejścia od gospodarki centralnie sterowanej do rynkowej nie oznacza jednak – moim zdaniem – że może zostać stworzona jedyna, czy uniwersalna ekonomiczna teoria transformacji. Jest po temu wiele powodów, a najważniejsze z nich wydają się być następujące:
- Każdy kraj postsocjalistyczny (czyli każdy kraj z bloku krajów tak zwanego realnego socjalizmu) stanowi „przypadek specjalny” ze względu na fakt, że mimo akceptacji tych samych fundamentalnych założeń systemowych różniły się one dość istotnie, jeśli chodzi o konkretne rozwiązania dotyczące praw własności (ze względu na różny zakres występowania poszczególnych form własności wspólnej – państwowej, spółdzielczej, komunalnej – i zakres akceptacji własności prywatnej w gospodarce), wolności w sferze konsumpcji i zatrudnienia, form planowania i regulacji, czy otwartości na zewnętrzny świat ekonomiczny.
- Proces transformacji gospodarczej w krajach postsocjalistycznych przebiega już blisko dwadzieścia lat, a doświadczenia poszczególnych krajów różnią się w sposób istotny, przy czym wielki wpływ na te różnice mają odmienności dotyczące wymiaru politycznego procesu transformacji, czyli tempa odchodzenia od totalitarnych czy autorytarnych systemów politycznych w kierunku pluralistycznych systemów demokratycznych.
- Na podstawie literatury przedmiotu stwierdzić można, że współistnieją niejako różne teoretyczne modele transformacji, odnoszące się do różnych historycznych doświadczeń poszczególnych krajów,
przy czym do różnych okresów w rozwoju tych krajów mogą być zastosowane różne modele. Są to przede wszystkim:
- model kapitalistycznej rewolucji (przypadek Polski, a w pewnym zakresie również Czech, Węgier czy nadbałtyckich krajów poradzieckich), który może być też określony jako model „szybkiej liberalizacji”.
- model stopniowej ewolucji w kierunku gospodarki i społeczeństwa kapitalistycznego (na przykład przypadek Rumunii czy Bułgarii w okresie do co najmniej połowy lat dziewięćdziesiątych), albo inaczej model „wolnej liberalizacji”,
- model "muddling through" [10] (charakterystyczny dla wielu krajów byłego Związku Radzieckiego, na przykład Ukrainy czy krajów środkowo azjatyckich). charakteryzujący się bardzo późnym startem do procesu liberalizacji, a także prywatyzacji gospodarki
- Ograniczając się czysto ekonomicznego wymiaru procesu transformacji, w nawiązaniu do poprzednich rozważań na temat ogólnej nieefektywności socjalistycznego systemu społeczno- ekonomicznego opartych na teorii kosztów transakcyjnych oraz teorii praw własności, stwierdzić można, że obie te teorie mogą dowieść jedynie nieuniknioności załamania się systemu gospodarki nakazowo-rozdzielczej, natomiast posiadają ograniczoną wartość, jeśli chodzi o analizę przebiegu procesu przejścia od gospodarki centralnie sterowanej do rynkowej.
Zakładając w dalszym ciągu, że nie jest możliwe stworzenie jednolitej teorii transformacji, można się jednak pokusić – bazując na realnych doświadczeniach historycznych krajów postkomunistycznych, o zaproponowanie pewnej sekwencji „działań reformatorskich”, warunkujących przyszły sukces procesu transformacji [11]. Są to:
- Reforma systemu prawnego i administracyjnego państwa, wraz ze stworzeniem formalnych instytucji niezbędnych dla funkcjonowania gospodarki rynkowej, w tym instytucji regulacyjnych odpowiedzialnych za adresowanie i łagodzenie różnego rodzaju niedoskonałości rynku (np. w sferze rynku pracy czy gałęzi infrastrukturalnych);
- Liberalizacja cen i handlu, w tym otwarcie obrotów handlowych z zagranicą, czyli umożliwienie działania mechanizmu konkurencji rynkowej
- Reorganizacja systemu bankowego i monetarnego oraz stworzenie podstaw instytucjonalnych dla rynkowo zorientowanej polityki monetarnej; chodzi w szczególności o zapewnienie niezależności banku centralnego instytucji nadzoru bankowego, niezależnie przy czym od tego, jaki modelowe cele przypisuje się tej polityce;
- Prywatyzacja gospodarki i stworzenie efektywnie funkcjonującego rynku kapitałowego; w tym drugim przypadku chodzi również o stworzenie możliwości dla legalnego i podlegającego kontroli publicznej transferu do kraju zagranicznych oszczędności, ze względu na typowy dla krajów w okresie transformacji niedostatek rodzimego kapitału wskutek niskiej, przeciętnej skłonności do oszczędzania.
Niezależnie od tej sekwencji działań podstawowych, niezbędne i oczywiste są – poniekąd nakładające się na nie w sensie czasowym – reformy polityki fiskalnej (budżetowej i podatkowej) oraz polityk sektorowych (przemysłowej, rolnej, ekologicznej i innych), tak aby dostosować je do zadań i celów właściwych dla tych polityk w warunkach gospodarki rynkowej. W przypadku polityk sektorowych powinno to w szczególności polegać na stopniowym odchodzeniu od orientacji selektywnej w kierunku orientacji horyzontalnej, gdyż taka orientacja sprzyja wzmacnianiu mechanizmów konkurencji rynkowej i osłabia siłę różnych regionalnych i branżowych grup nacisku, w dużej mierze – choć nie wyłącznie - wywodzących swój rodowód jeszcze z gospodarki centralnie sterowanej. Należy przy tym podkreślić, że – niezależnie od owych interesów regionalnych czy branżowych - niezwykle istotnym warunkiem „pokojowego” (w rozumieniu pokoju społecznego) przebiegu procesu transformacji jest dobre rozpoznanie nie tylko ekonomicznych i społecznych korzyści indukowanych tym procesem, ale i jego ekonomicznych i społecznych kosztów, a także rozkładu tych kosztów. W szczególności, dla społecznej akceptacji zmian bardzo ważne jest, aby poprzez politykę podatkową i społeczną przeciwdziałać sytuacji nadmiernie nierównego rozkładu tych korzyści i kosztów między poszczególne grupy i warstwy społeczne. Wiąże się to również z potrzebą przeciwdziałania osiąganiu korzyści drogą rent seeking, wzorowi zachowań bardzo rozpowszechnionemu we wczesnych stadiach rozwoju gospodarki rynkowej.
Przeważająca większość zarówno klasycznych jak i współczesnych teorii rozwoju okazała się bezradna wobec problemu teoretycznego objaśnienia istoty procesu transformacji ekonomicznej w krajach postkomunistycznych, jak i jej przyczyn, a także niezdolna do przewidzenia czasu jej wystąpienia oraz sposobu przebiegu. Chodzi zwłaszcza o teorię rozwoju społeczno-gospodarczego Marksa, teorię rozwoju Schumpetera, teorię stadiów rozwoju gospodarczego Rostowa, socjologiczne teorie wzrostu (Lewis, Myrdal i inni) i wiele innych. Najbardziej satysfakcjonujące, jeśli chodzi o objaśnienie przyczyn, choć nie czasu i miejsca wystąpienia, a także przebiegu procesu transformacji, okazały się być – jak się wydaje – ordoliberalna teoria systemów ekonomicznych[12] oraz – w szczególności - bazująca na podstawowych założeniach i kategoriach teorii kosztów transakcyjnych i teorii praw własności Nowa Historia Gospodarcza (North, Thomas). Jeśli chodzi o teorię ordoliberalną, to należy zwrócić uwagę na dwa jej twierdzenia, które mają istotną wartość eksplikacyjną, jeśli chodzi o proces transformacji:
- W rozwoju wszystkich systemów społeczno-ekonomicznych można zaobserwować w długim okresie tendencję do tego, że zdolność do przetrwania mają tylko systemy („porządki”) instytucjonalne, które zapewniają najwyższy (dostępny w danym okresie historycznym) poziom efektywności ekonomicznej.
- Według ordoliberałów, jest niezwykle istotne, że efektywne systemy ekonomiczne (albo inaczej, systemy instytucjonalne, które zapewniają wysoką efektywność gospodarowania) nie mogą powstać i rozwijać się w sposób spontaniczny (jak w teorii Hayeka [13]). Muszą być one konstruowane w sposób świadomy, a właściwe dla nich formy instytucjonalne są często przedmiotem społecznego wyboru i konsensusu.
Patrząc na Nową Historię Gospodarczą z perspektywy jej zdolności do teoretycznej refleksji nad procesem transformacji, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- Bada ona, generalnie rzecz biorąc, długookresowe (historyczne) skutki funkcjonowania systemu praw własności.
- Generalna podstawą dla objaśnienia, jak w długiej perspektywie czasowej zmieniają się różne systemy prawno-instytucjonalne oraz ekonomiczne, jest zasada minimalizacji kosztów transakcyjnych.
- Zgodnie z twierdzeniami NHG, podstawowym zadaniem efektywnego porządku instytucjonalnego jest stworzenie takiego systemu praw własności oraz systemu bodźców mikroekonomicznych i mechanizmów koordynacji działań indywidualnych podmiotów, które zapewniają właścicielom zasobów ekonomicznych zawłaszczanie korzyści z tytułu ich zastosowania (udostępnienia), co powinno prowadzić do minimalizacji kosztów transakcyjnych w gospodarce.
- Podstawową słabością NHG jest fakt, iż jest ona – w rozpatrywanej tu perspektywie – jedynie analizą komparatywną opartą na kryterium minimalizacji kosztów transakcyjnych, nie będącą w istocie zdolną do wyjaśnienia, kiedy i dlaczego pewien porządek instytucjonalny się pojawia.