Inne artykuły na temat poruszony w wykładzie
Ważne polskie strony internetowe
Ważne strony internetowe po angielsku
Regulacje podstawowe

Zgodnie z artykułem 227 ust. 1.1 Konstytucji RP „Narodowy Bank Polski odpowiada za wartość polskiego pieniądza”. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim w art. 3 określa, że „podstawowym celem działalności NBP jest utrzymanie stabilnego poziomu cen, przy jednoczesnym wspieraniu polityki gospodarczej Rządu, o ile nie ogranicza to podstawowego celu NBP”. Organem konstytucyjnym NBP jest Rada Polityki Pieniężnej (RPP), która wraz z innymi organami NBP realizuje powyżej wymienione zadania w Konstytucji, ustawie o NBP a także zadania wyznaczone przez ustawę: Prawo Bankowe. Zwykle NBP i RPP nazywa się władzami monetarnymi Polski.

Literatura
  • European Monetary Institute, The single monetary policy in stage three: elements of the monetary strategy of the ESCB, Franfurt am Main 1997, February.
  • J.Drop, A.Wojtyna, Strategia bezpośredniego celu inflacyjnego: przesłanki teoretyczne i doświadczenia wybranych krajów, NBP, Warszawa, luty 2001 r.
  • European Monetary Institute, The single monetary policy in stage three: specyfication of the operational framework, Frankfurt am Main 1997, January.
  • Średniookresowa strategia polityki pieniężnej na lata 1999-2003, Rada Polityki Pieniężnej, NBP, Warszawa 1998.
  • Komunikat po posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej w lutym 2004 roku, www.nbp.pl
  • Założenia polityki pieniężnej na rok 2006. NBP, Rada Polityki Pieniężnej, Warszawa, wrzesień 2005.
Biogram autora

Marian Noga - ur. 25 maja 1946 w Nowym Sączu, ekonomista polski, profesor i rektor Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, senator RP, członek Rady Polityki Pieniężnej.

Ukończył szkołę podstawową i średnią w Nowym Sączu, a w 1969 studia na Wyższej Szkole Ekonomicznej we Wrocławiu (przemianowanej w 1974 na Akademię Ekonomiczną im. Oskara Langego). Po ukończeniu studiów podjął pracę na macierzystej uczelni; był asystentem i starszym asystentem, po obronie doktoratu (1976) adiunktem, po habilitacji (1986) docentem w Instytucie Ekonomii. W 1987 został zastępcą dyrektora Instytutu Ekonomii, w 1990 kierownikiem Katedry Makroekonomii; od 1995 profesor nadzwyczajny, od 1998 profesor zwyczajny. W latach 1995-1999 pełnił funkcję dziekana Wydziału Gospodarki Narodowej, a od 1999 rektora Akademii.

Członek Sojuszu Lewicy Demokratycznej, zasiadał w Senacie RP dwóch kadencji. W lipcu 2000 po wyborach uzupełniających objął mandat senatora z byłego województwa wrocławskiego (po Bogdanie Zdrojewskim). Został również wybrany na kolejną kadencję we wrześniu 2001, tym razem on sam nie dotrwał do końca kadencji - w styczniu 2004 został wybrany w skład Rady Polityki Pieniężnej. W Senacie V kadencji (2001-2004) przewodniczył Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Był prezesem Zarządu Głównego Akademickiego Związku Sportowego (2001-2003), działa w Rotary Club. W pracy naukowej zajmuje się teorią wzrostu gospodarczego, polityką fiskalną i monetarną, ekonomicznymi aspektami ochrony środowiska. Ogłosił ponad 120 publikacji naukowych, w tym 4 monografie oraz podręcznik akademicki. Żonaty, ma syna Beniamina.

Kontakt do autora

Prof. dr hab. Marian Noga
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Katedra Makroekonomii
ul. Komandorska 118-120
53-345 Wrocław
tel. 071 3680178

Strategia bezpośredniego celu inflacyjnego w praktyce działania NBP

Marian Noga
Celem niniejszego artykułu jest próba oceny wyboru strategii bezpośredniego celu inflacyjnego w polityce pieniężnej polskich władz monetarnych, z punktu widzenia realizacji zadań konstytucyjnych nałożonych na NBP i jego organy, w tym RPP.

Warianty strategii polityki monetarnej

noga.jpgCelem wszystkich banków centralnych jest stabilizacja cen, gdyż jest to podstawowy sposób, w jaki bank centralny przyczynia się swoimi decyzjami do osiągania wysokiego i trwałego wzrostu gospodarczego. Banki Centralne, współcześnie przez stabilność cen rozumieją inflację na tyle niską, aby nie wywierała ona negatywnego wpływu na inwestycje, oszczędności i inne ważne decyzje podejmowanie przez uczestników życia gospodarczego. W literaturze przedmiotu wymienia się zwykle kilka strategii polityki pieniężnej, najczęściej konstruowanej osobno dla okresu krótkiego lub długiego /2/. Cottarelli i Giannini wymieniają dziewięć takich strategii:

  1. Bezpośredni cel inflacyjny (BCI),
  2. Przyjęcie zagranicznej waluty,
  3. Unia walutowa,
  4. Izba walutowa (currency board),
  5. Stały kurs bez kontroli przepływów kapitału,
  6. Stały kurs z kontrolą przepływów kapitału i z krótkookresowym celem pośrednim,
  7. Stały kurs z kontrolą przepływów kapitału,
  8. Krótkookresowy cel pośredni,
  9. Działania dyskrecjonalne.

Europejski Instytut Walutowy do najważniejszych strategii polityki pieniężnej zalicza:

  1. Strategia celu w postaci kursu walutowego (exchange rate targeting);
  2. Strategie celu w postaci stóp procentowych (interest rate pegging);
  3. Strategie celu w postaci dochodu nominalnego (nominal income targeting);
  4. Strategie celu w postaci agregatów pieniężnych (monetary targeting);
  5. Strategie bezpośredniego celu inflacyjnego (direct inflation targeting).

Europejski Instytut Walutowy analizując te pięć strategii stwierdził, że dla ESBC najlepszym rozwiązaniem będzie strategia bezpośredniego celu inflacyjnego. Wynika to stąd, że nastawiona jest ona na osiąganie celu w postaci odpowiedniego poziomu inflacji; aby była skuteczna, wymaga istnienia stabilnych powiązań pomiędzy różnymi zmiennymi ekonomicznymi i finansowymi, z jednej strony, a przyszłym poziomem inflacji, z drugiej.

Wybór strategii BCI dla prowadzenia polityki pieniężnej w Polsce

W październiku 1998 roku Rada Polityki Pieniężnej ogłosiła średnioroczną strategię polityki pieniężnej na lata 1999-2003. Najważniejszą zmianą zapowiedzianą w tej strategii była zapowiedź, że od początku 1999 roku realizacja polityki pieniężnej będzie się opierać na strategii bezpośredniego celu inflacyjnego (BCI) połączonej z ewolucyjnym przekształceniem systemu kursowego w kurs w pełni płynny. RPP w nowej kadencji w lutym 2004 roku potwierdza stosowanie strategii BCI jako podstawy prowadzenia polskiej polityki pieniężnej . Stosowanie innych strategii polityki pieniężnej w polskich warunkach nie byłoby wskazane. Jak stwierdziła to ówczesna RPP, wprowadzenie stałego noga1.jpgkursu walutowego byłoby sprzeczne z dotychczasową polityką upłynnienia złotego. Ponadto wejście do ERM II związane z wejściem Polski do strefy euro będzie dokonywać się przy kursie równowagi, a jego prawidłowe ustalenie bez udziału sił rynkowych byłoby praktycznie niemożliwe. Z kolei kontrolowanie podaży pieniądza straciło uzasadnienie ekonomiczne, gdyż restrukturyzacja polskiej gospodarki, rozwój rynku finansowego, jego integracja z rynkami światowymi doprowadziły do zachwiania związków pomiędzy agregatami pieniężnymi, a inflacją. Kontrolowanie przyrostu podaży pieniądza było utrudnione również w wyniku stopniowego zwiększania płynności kursu walutowego, przede wszystkim ze względu na udział zagranicznych źródeł kreacji pieniądza w jego podaży. Ponadto utrzymująca się nadpłynność sektora bankowego utrudniała transmisje impulsów monetarnych do gospodarki. Dlatego też RPP pierwszej kadencji w 1999 roku przyjęła strategię BCI w polityce pieniężnej jako najlepszą w procesie dalszego obniżania inflacji i przełamywania oczekiwań inflacyjnych, a nowa RPP w lutym 2004 roku ogłosiła kontynuowanie strategii BCI w kolejnych latach. Obecna RPP realizując strategię bezpośredniego celu inflacyjnego w polityce pieniężnej, począwszy od 2004 roku przyjęła ciągły cel inflacyjny na poziomie 2,5% z symetrycznym przedziałem odchyleń o szerokości plus-minus 1 punkt procentowy. Horyzontem jego obowiązywania może być wejście Polski do ERMII lub zakończenie kadencji obecnej Rady. RPP dąży do realizacji celu w warunkach płynnego kursu walutowego, który powinien być utrzymany do momentu przystąpienia Polski do ERMII. System płynnego kursu nie wyklucza prowadzenia interwencji na rynku walutowym, gdyby okazało się to niezbędne do realizacji celu inflacyjnego.

W „Założeniach polityki pieniężnej na 2006 rok” RPP przedstawiła sposób rozumienia celu inflacyjnego i jego realizacji:

  • Po pierwsze, określenie cel ciągły oznacza, że odnosi się on do inflacji mierzonej roczną zmianą cen towarów i usług konsumpcyjnych w każdym miesiącu w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku.
  • Po drugie, przyjęte rozwiązanie oznacza, że polityka pieniężna jest jednoznacznie ukierunkowana na utrzymanie inflacji jak najbliżej celu 2,5%, a nie jedynie wewnątrz przedziału wahań bez określenia jego środka.
  • Po trzecie, w gospodarce nieuniknione jest pojawienie się wstrząsów. W zależności od siły wstrząsu występują odchylenia inflacji od przyjętego celu. Bank Centralny zazwyczaj nie reaguje na takie odchylenia inflacji, które uznaje za przejściowe i które mieszczą się w przedziale wahań wokół celu. W krajach o trwale niskiej stopie inflacji bank nie musi reagować nawet wówczas, gdy przejściowo inflacja odchyli się poza granice tego przedziału. W przypadku wstrząsów, które oceniane są jako powodujące trwałe odchylenie inflacji od celu, bank centralny odpowiednio modyfikuje politykę pieniężną.
  • Po czwarte, reakcja polityki pieniężnej na wstrząsy będzie zależała od ich przyczyn i charakteru (wstrząs popytowy, wstrząs podażowy). Niewłaściwa reakcja polityki pieniężnej może mieć daleko idące niekorzystne skutki dla gospodarki. Na przykład próba pełnego zamortyzowania wstrząsu podażowego wywołującego wzrost cen i spadek produkcji - na drodze prowadzenia zbyt łagodnej polityki pieniężnej – powoduje z reguły utrwalenie się wyższej inflacji i wymaga podjęcia w następnych okresach znacznie bardziej restrykcyjnej polityki pieniężnej powodującej relatywnie silne spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego.
  • Po piąte, znaczna część wstrząsów podażowych ma przejściowy charakter i niewielką skalę, w związku z czym nie ma potrzeby natychmiastowego reagowania na nie.
  • Po szóste, ze względu na opóźnienia reakcji produkcji i inflacji na prowadzoną politykę pieniężną, wpływa ona w niewielkim stopniu na poziom bieżącej inflacji. Bieżąca decyzja władz monetarnych oddziałuje na zachowanie cen nawet po 8 kwartałach, podobnie jak bieżąca inflacja pozostaje pod wpływem zmian stóp procentowych dokonanych kilka kwartałów wcześniej.
  • Po siódme, polityka pieniężna oddziaływuje na gospodarkę nie tylko poprzez zmiany stóp procentowych, ale również poprzez utrzymanie ich przez pewien czas (kilka miesięcy lub kwartałów) na określonym poziomie, co jest decyzją o istotnych konsekwencjach dla gospodarki, gdyż prowadzi do stopniowego zamykania albo otwierania luki popytowej.
  • Po ósme, polityka pieniężna jest prowadzona w warunkach niepewności. Oznacza to, że,
    • przy podejmowaniu decyzji konieczne jest uwzględnienie całokształtu dostępnej informacji, a nie tylko wyników projekcji inflacji;
    • nie jest możliwe posługiwanie się prostą regułą polityki, która ex ante mogłaby być znana uczestnikom rynku oraz
    • ukierunkowana na przyszłość polityka pieniężna musi być przedstawiona otoczeniu jako dążenie do zrealizowania celu inflacyjnego w warunkach niepewności, a nie jako sprawowanie ścisłej kontroli nad przebiegiem procesów gospodarczych;
  • Po dziewiąte, istotną przesłanką podejmowania decyzji w polityce pieniężnej jest bilans czynników wpływających na prawdopodobieństwa ukształtowania się inflacji powyżej lub poniżej celu.
  • Po dziesiąte, przy ocenie restrykcyjności polityki pieniężnej należy brać pod uwagę nie tylko wysokość realnych stóp procentowych, ale także poziom realnego kursu walutowego.

Wnioski

Wprowadzenie w 1999 roku do polityki pieniężnej NBP strategii bezpośredniego celu inflacyjnego okazało się słuszne. Zostały przełamane napięcia w oczekiwaniach inflacyjnych i inflacja spadła. Innym problemem jest fakt, że w 2004 roku stopa inflacji „przestrzeliła” poziom BCI od góry, co było wynikiem wstrząsu akcesyjnego, a w końcu roku 2005 wystąpiło „przestrzelenie” poziomu BCI od dołu. Jednakże dotychczasowa praktyka funkcjonowania strategii BCI pokazuje, że umożliwia ona osiągnięcie zamierzonego celu w horyzoncie oddziaływania skutków decyzji władz monetarnych tj. po 6-8 kwartałach od przyjętej przez RPP decyzji.

Wybór strategii polityki pieniężnej

Kryteria wyboru strategii polityki pieniężnej (według Europejskiego Instytutu Walutowego na mocy Traktatu z Maastricht opracowanego dla Europejskiego Systemu Banków Centralnych, do którego należy również NBP):

  • Efektywność: Wybrana strategia musi zapewnić ESBC skuteczną realizację nałożonego na niego ostatecznego celu polityki pieniężnej (stabilności cen);
  • Odpowiedzialność: Wybrana strategia powinna przewidywać formułowanie i ogłaszanie celów polityki pieniężnej, aby w ten sposób zapewnić odpowiedzialność ESBC przed opinią publiczną za podejmowanie działania;
  • Przejrzystość: Proces ustalania celów, jak również podejmowanie decyzji z zakresu polityki pieniężnej, musi być jasny i zrozumiały dla opinii publicznej;
  • Średniookresowa orientacja: Wybrana strategia musi umożliwić ESBC osiągnięcie jego podstawowego celu w średnim okresie (stabilizując w ten sposób oczekiwania inflacyjne) ale jednocześnie powinna zapewnić ESBC odpowiednią elastyczność w reagowaniu na krótkookresowe odchylenie od założonego celu;
  • Ciągłość: Strategia wybrana przez ESBC powinna zostać oparta na doświadczeniach zdobytych przez narodowe banki centralne przed rozpoczęciem trzeciego etapu Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW);
  • Zgodność z zasadą niezależności ESBC: Wybrana strategia musi być zgodna z przepisami traktatowymi, na mocy których ESBC zagwarantowany został status w pełni niezależnej instytucji

Projekt jest częścią serwisu internetowego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie tylko za zgodą właściciela.
Design: Centrum.pl